TERKINI
Mail Instagram Pinterest RSS
Mega Menu
  • Anything

    These are widget areas. You can put anything you want in here.

    Mail Instagram Pinterest RSS

Nak hapus Auku, perlu hapuskan yang buat Auku dahulu.

Penulisan saya yang lepas, saya ada nyatakan beberapa persoalan mengenai penyalahgunaan nama Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) oleh individu serta group tertentu tanpa ada penglibatan front-front mahasiswa di bawah gabungan SMM itu sendiri. Selepas penulisan itu di keluarkan di beberapa media utama, mereka segera ‘upload’ gambar perjumpaan yang mana di buat di pejabat PKPIM dan front- front gabungan di wakili oleh individu tertentu.

Bagi saya solidariti yang ada bukan digambarkan melalui perjumpaan, metting, atau sekadar pertemuan tetapi gerakan yang di buat, yang sentiasa di sokong dan di hadir oleh semua front-front gabungan yang ada termasuk pimpinan dan juga ahli. Tetapi saya melihat akhir-akhir ini, SMM seolah mewajahkan mereka adalah gerakan atau front yang lain, sehinggakan tidak nampak langsung apa itu “solidariti” mahasiswa. 

Buktinya cukup jelas, apabila perhimpunan di depan bangunan setiausaha kerajaan negeri Kedah di Alor Setar anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) baru-baru ini hanya dihadiri kira-kira 50 orang mahasiswa. Banyak media yang tertawakan mahasiswa sehingga ada blog-blog yang menyatakan wartawan lebih banyak dari mahasiswa yang hadir. SMM adalah nama besar bagi gabungan front-front utama di Malaysia seperti Gamis, Karisma, Dema dan PKPIM. Bagi saya front-front yang ada pastinya turut merasa malu jika gerakan yang dibuat hanya mendapat sambuntan sebegini rupa di kalangan mahasiswa apatah lagi sambutan di kalangan masyarakat.

Saya sebagai mahasiswa turut merasa kesannya, bila gerakan mahasiswa di tertawa masyarakat sebegini rupa. Saya harapankan front-front gabungan dalam SMM dapat mencari punca dan sebab gerakan mahasiswa menjadi bahan ketawa rakyat akhir-akhir ini. Seperti yang saya sebutkan dalam penulisan saya sebelum ini sepatutnya presiden Gamis merupakan pengerusi SMM ataupun bersepakat antara front-front yang ada bagi memutuskan mana-mana presiden lain sama ada presiden Dema, presiden Kami atau presiden PKPIM. Bagi memastikan SMM ini bergerak atas permuafakatan bersama bukannya satu identiti yang lain atau pertubuhan yang berbeza seperti mana yang terjadi pada ketika ini. 

Berkenaan perhimpunan di depan bangunan setiausaha kerajaan negeri Kedah di Alor Setar anjuran Solidariti Mahasiswa Malaysia (SMM) baru-baru ini, saya mendapat banyak maklum balas dari orang ramai mengenai potrait Jamil yang dikalungkan jambangan bunga seperti dalam upacara kematian penganut bukan Islam. Apakah Islam meletakkan pada orang Islam untuk menghina orang Islam dengan upacara agama lain. Tindakan ini boleh mencemarkan imej Islam tersendiri tambahan pula jika mahasiswa itu 'wajahnya Islam'. Mungkin pimpinan SMM atau wakil Gamis yang sertai perhimpunan itu perlu jelaskan isu tersebut, kerana di bimbangi menjadi fitnah kepada gerakan mahasiswa islam.

Saya harapkan isu di KUIN dapat di selesaikan dengan baik oleh semua pihak yang terlibat. Bagi saya hendak hapuskan Auku bukan dengan cara jatuhkan Ustaz Azizan, atau buruk-burukkan kerajaan PR di Kedah. Auku tetap akan di laksanakan selagimana PR belum memerintah Malaysia. Kecuali Kerajaan Umno/Bn yang sedia ada mahu mansuhkannya. Hendak hapuskan Auku, perlu hapuskan yang buat Auku dahulu.