TERKINI
Mail Instagram Pinterest RSS
Mega Menu
  • Anything

    These are widget areas. You can put anything you want in here.

    Mail Instagram Pinterest RSS

Cara Diet Nabi???


Ramai yang bertanya saya berkaitan kenyataan di atas. Yang melarang kita makan makanan bercampur seperti susu + daging dan lainnya. Saya cuba mencari sumber, dan bnyak bertanya dari ustaz dan alim. Tapi kebanyakkan menyatakan tidak ada sumber hadis yang sahih.

Bagi saya mungkin ianya kajian berdasarkan dalam kitab yang juga ada melarang kita makan makanan darat bercampur dengan makanan laut.

Pertamanya bagi saya, kita perlu memahami konsep sebenar pengertian sunnah Nabi s.a.w. Nabi s.a.w menunjukkan satu sunnah yang baik untuk umatnya dalam semua segi sama ada pemakaian, pemakanan, tidur, diet dan sebagainya.

Sunnah menurut pengertian ulama hadis termasuk perbuatan, perkataan, pengakuan dan sifat Nabi s.a.w berupa akhlak, bentuk badan dan sejarah hidup. Oleh itu, tidak salah artikel yang dipaparkan itu.

Namun, perbuatan itu tidak bermakna seseorang tidak boleh atau diharamkan memakan daging sambil meminum susu kononnya ia termasuk sunnah Nabi s.a.w. ALLAH sendiri menegur Nabi s.a.w yang mengharamkan ke atas dirinya daripada meminum madu demi menjaga hati isteri-isterinya.

Firman ALLAH S.W.T:
“Wahai Nabi! Mengapa kamu mengharamkan apa yang ALLAH halalkan kepadamu demi menjaga hati isteri-isterimu.” – Surah al-Tahrim: 1

Cara pemakanan Rasulullah s.a.w dilihat daripada dua sudut. Pertama, berkemungkinan sebab baginda kekurangan makanan. Kedua, memang ia baik untuk kesihatan. Umatnya lebih berhak mengkaji dan menilainya. Logiknya, makanan di zaman baginda sudah tentu berbeza dengan makanan yang ada di zaman sekarang. Jika kita mampu mendapatkan makanan seperti apa yang dimakan oleh baginda, itulah yang terbaik.

Selain itu, kita juga perlu menilai dan menerima hakikat kajian pakar perubatan mengenai perkara itu. Jika benar dengan cara mengamalkan diet sebegitu boleh mendatangkan kebaikan pada tubuh badan, bukankah Islam sendiri memerintahkan umatnya memakan sesuatu yang baik (halal) dan menjaga cara pemakanan.


Firman ALLAH S.W.T:
“Wahai orang yang beriman! Makanlah makanan yang baik (halal) daripada apa yang KAMI rezekikan kepada kamu.” – Surah al-Baqarah: 172

Sebagai orang yang beriman, makanlah apa yang halal lagi baik bagi kamu selagi tidak memudaratkan diri. Apabila makanan itu boleh memudaratkan diri sama ada melalui kajian dan sains, sudah tentu ulama sepakat mengharamkannya.

Cuma yang pasti Nabi bersedehana dalam pemakanan.

Nabi Muhammad SAW bersabda “Seseorang tidak pernah memenuhkan karung seburuk perutnya, cukuplah bagi seseorang beberapa suapan untuk membetulkan tulang belakangnya (memperolehi tenaga), jika perlu untuk mengambil lebih, maka satu pertiga ruang untuk makanan, sepertiga untuk air dan sepertiga untuk pernafasan.”
(hadith riwayat Imam Ahmad, Termidzi, Ibnu Majah dan Nasa’i).

“Kami adalah kaum yang tidak akan makan kecuali apabila lapar dan apabila kami makan tidak sampai terlalu kenyang.”
(Hadis riwayat Abu Daud)

Dari Abu Hurairah ra, katanya:
Ada seorang laki-laki yang biasanya banyak makan. Setelah masuk Islam, makannya sedikit. Hal itu diceritakan orang kepada Rasulullah SAW. Beliau bersabda: "Orang yang beriman makan untuk satu perut. Orang kafir makan untuk tujuh perut."
(Shahih Bukhari)

Nabi SAW juga bersabda, “Perut adalah rumah segala penyakit”.

“Wahai anak-anak Adam! Pakailah pakaian kamu yang indah berhias pada tiap-tiap kali kamu ke tempat ibadat (atau mengerjakan sembahyang), dan makanlah serta minumlah, dan jangan pula kamu melampau; sesungguhnya Allah tidak suka akan orang-orang yang melampaui batas.“
(Al-'Araf 7:31)